Тенденциите в опаковането през 2020

4 октомври 2019
Тенденциите в опаковането през 2020

Опаковъчната индустрия има огромен икономически принос в световен мащаб. Прогнозите, базирани на проучване, проведено от Smithers Pira са, че пазарната стойност на този отрасъл ще достигне 50 милиарда долара до 2022 година. Както всяка една индустрия, така и опаковъчната се развива постоянно благодарение на технологиите, иновациите и клиентското търсене.

В тази статия ще ви представим 5-те области в опаковането, където очакваме развитие през 2020 година.

 

Екологично чисти опаковки

 

Благодарение на все по-високата информираност на потребителите, тенденцията за 100% биоразградимите и рециклируеми опаковки, е, те да продължат своя подем. Ефектите от замърсяването вълнуват все повече хора и съответно търсенето на опаковки, които не замърсяват околната среда, се е увеличило неимоверно. През 2020 година очакваме да видим все повече бизнеси, малки и големи, да възприемат тази тенденция и да използват био еквивалентите на най-използваните опаковъчни материали, като крафт хартиено тиксо, самозалепваща хартиена лента, пощенски пликове от естествени материали, и защитни материали като опаковъчната хартия, например.

Много от компаниите взимат решение да използват по-екологично съобразени опаковки не само заради екологични, но и заради икономически причини – има правителствени инициативи и политики, които предвиждат увеличаване на данъка върху пластмасовите опаковки, направени от по-малко от 30% рециклируем материал.

В близко бъдеще очакваме да видим по-екологични опаковки, изработени от устойчиви материали, като биопластмаса, както и по-ефективно биоразградими и компостируеми алтернативи на пластмасата. Все повече компании се стремят да премахнат трудно-рециклиращите се пластмаси, за да намалят шансовете техни опаковки да попаднат на сметището. Проблемът с черните пластмаси (като тарелките за храна, която се приготвя в микровълнова фурна), е, че те са оцветени с въглеродни пигменти, които затрудняват сортирането, посредством инфрачервената технология, която е най-разпространената технология в центровете за рециклиране на пластмаси. Поради тази причина много компании, като Waitrose (известна верига супермаркети във Великобритания) например, обявиха, че спират да използват черните пластмасови опаковки за техни марки хранителни продукти.

 

ekologichna-opakovachna-hartiq

 

 

Дигитално принтирани опаковки

 

Традиционно, когато се брандират опаковки, се използва метод, наречен флексопечат, при който с помощта на валяк се разнася мастило върху кутията или опаковката. Този метод изисква да платите за използваните материали, което пък би си заслужавало само, ако поръчате големи количества. Дигиталният печат не изисква създаването на СТР плаки, което позволява отпечатване в по-малки количества/ тиражи. Това прави този вид печат изключително привлекателен за по-малки компании, нуждаещи се от брандирани опаковки, без да бъдат задължени да поръчват големи количества, които биха стрували доста скъпо. Според проучване, проведено от Smithers Pira стойността на дигиталния печат е била 14.6% от пазара за печат и печатни опаковки през 2015 година, като през 2020 година се очаква този процент да нарасне до 18.4%.

 

 

Опаковки за електронна търговия

 

През последните години електронната търговия се е превърнала в един от най-популярните начини за пазаруване и поради тази причина не е изненада, че се очаква ръст в производството на опаковки, оптимизирани за дистрибуторските канали. Много от продуктите „изминават“ дълги разстояния преди да достигнат до получателя, което кара компаниите да търсят начини, чрез които да спестят от пощенските си разходи. Намаляването на теглото и размерите на колетите има редица предимства – намаляване на транспортните разходи (поради възможността да се съберат повече пратки в превозните средства); спестяване от гориво (поради по-лекия товар); изхвърлят се по-малки количества въглероден диоксид; и опаковките, изхвърлени от клиента са много по-малко. Също така онлайн бизнесите, и не само, постоянно търсят начини, чрез които да ускорят и подобрят процесите си на работа. Това може да бъде постигнато, чрез използването на опаковки, които спестяват време и усилия в процеса на опаковане , като например кутии с вградени залепващи се ленти и защитен материал.

 

kurierski-plikove

 

 

„Гъвкави“ опаковки

 

Гъвкавите опаковки набират все по-голяма популярност. Те имат много предимства – лесно се съхраняват, транспортират, приспособяват се към продукта и често са и по-евтини. Един вид гъвкава опакова, която започва да се използва все повече е въздушната възглавница. Тя се предлага под формата на ролки и се надува, когато е необходимо, с помощта на машина.

 

 

Умно опаковане

 

Умната опаковка е такава, която може да има различни функции. Най-често се срещат такива с информативна функция, както и такива, които подобряват удобството и изживяването на крайния потребител. Умните опаковки могат да бъдат разделени в две категории, като първата е „Активни опаковки“ – такива, които имат функцията да контролират нивата на кислород и влага и „Интелигентни опаковки“ - които съобщават характеристики или промени в продукта и позволяват взаимодействие/ интеракция. Интелигентните опаковки вече се използват под формата на QR кодове, но през 2020 г. се очаква още по-широкото им разпространение. Тази форма на интелигентни опаковки позволява сканиране чрез смартфон, което дава на клиентите достъп до повече информация за самия продукт и им дава възможността да оставят обратна връзка за определени продукти отново през телефона си.

Често „Интелигентните опаковки“ биват използвани за хранителни стоки, за да „съобщят“ на клиента кога храната вече не е безопасна за консумация. Предимството на този вид опаковки пред традиционните с отпечатани дати, е, че ако даден хранителен продукт, който трябва да се съхранява в хладилник, е оставен навън, където може да се развали и после замразен, според датата на опаковката той ще бъде годен за употреба. „Умните“ етикети от своя страна взимат под внимание промените в температурата, помагайки да се намали рискът от консумацията на развалена храна.

 

opakovki-tehnologiq-qr

 

Последното тримесечие на тази година вече е тук и с нетърпение очакваме да видим какво ще донесе бъдещето в света на опаковането. Ако сте наясно с новите технологии и тенденции в опаковането ще имате не само предимство пред вашите конкуренти, но и ще посрещате нуждите на клиентите си по най-добрия начин.

Ако търсите идеи за по-екологични опаковки, то можете да прочетете статията - „Как да намалим пластмасата в опаковането“.